Blogarchief

maandag 18 oktober 2010

Mosselen en Palomino Fino


Elke keer weer wanneer ik in Spanje ben rep ik mij naar de haven van D. Hier worden 's middags de vissersboten gelost. Door zon gebrande en gerimpelde kerels lossen de kratten op de kade, en direct wordt er ijs overheen geschept. De kratten worden naar de afslag gesleept en vanuit hier gaat de vis naar de restaurants in de omgeving.

Naast de afslag is ook een viswinkel, verser dan hier is de vis niet te krijgen. Hier kopen we dan de mosselen. Traditioneel zijn de mosselen de eerste vismaaltijd die wij bereiden wanneer we in Spanje zijn. Eenvoudig: In de pan wat witte wijn, citroen, cayennepeper, zout, peper en knoflook verhitten. De mosselen stomen tot ze allemaal open zijn.  Daarna aanvallen.

Bij deze mosselen dronken we dit keer een Palomino Fino uit 2008. Recentelijk had ik gelezen dat deze druif eigenlijk alleen maar wijnen produceert die goed zijn voor het maken van sherry. Ik koesterde dus op z'n zachts gezegd niet al te hoge verwachtingen.

De Palomino Fino was van het huis Antonio Bardillo, één van de grotere en bekendere sherryhuizen. Kwaliteit was dus gewaarborgd en met de smaak moest het wel meevallen, want zo'n huis doet natuurlijk niet zomaar wat in de fles. De smaak viel mee. Meer dan dat. Heerlijke frisse witte wijn, amandel of walnoten, gele en groene appel. De fruitigheid van deze wijn liet zich waanzinnig goed combineren met de mosselen.  Sprankelend en vrolijk. Hoezo is er van deze druif niets bijzonders te maken? De wijn gaan we er deze week nog eens bij nemen. Misschien bij die overheerlijke gamba's die ze hier hebben.